Civilni nadzor
Družba GEN podpira uvedbo civilnega nadzora za projekt JEK2, kot enega od mehanizmov upravljanja projekta, saj ta prispeva k transparentnosti, zaupanju javnosti v projekt in zagotavljanju, da se projekt izvaja v skladu z najvišjimi standardi.
Za zagotovitev uspešne izvedbe projekta ob izvajanju civilnega nadzora pa je potrebno razumeti specifike projekta in civilni nadzor uvesti v ustreznem časovnem okviru, z ustrezno sestavo in ustreznimi pooblastili. Ključni cilj vseh organov upravljanja projekta, tudi civilnega nadzora, namreč je, da si prizadeva za uspešno izvedbo, in ne neizvedbo projekta.
Civilni nadzor v državnih investicijskih projektih se nanaša na mehanizme in postopke, s katerimi civilna družba, nevladne organizacije, posamezniki in drugi zainteresirani subjekti spremljajo, ocenjujejo in vplivajo na izvajanje teh projektov. Ta koncept je ključnega pomena za zagotavljanje preglednosti, odgovornosti in učinkovitosti uporabe javnih sredstev, vplivov na okolje, gospodarstvo in širšo družbo.
Na osnovi mednarodne prakse razvitih demokratičnih držav pri izvajanju najzahtevnejših infrastrukturnih projektov so ključni vidiki in koristi civilnega nadzora:
- Preglednost: Civilni nadzor spodbuja odprtost informacij o državnih projektih, kar omogoča javnosti, da dostopa do podatkov o izvajanju in rezultatih projektov.
- Odgovornost: S civilnim nadzorom se zagotavlja, da so odločevalci, vključno z vladnimi agencijami in izvajalci, odgovorni za svoje odločitve in dejanja. To pripomore k zmanjšanju korupcije in neprimernega ravnanja.
- Sodelovanje: Civilni nadzor vključuje aktivno sodelovanje državljanov in organizacij pri nadzoru izvajanja projektov. Sodelovanje prispeva k boljši prilagoditvi projektov potrebam države in lokalnih skupnosti.
- Ocena in spremljanje: Predstavniki civilne družbe lahko izvajajo neodvisne strokovne revizije in ocene, s čimer prispevajo k izboljšanju rezultatov projektov in zmanjšanju morebitnih napak.
- Informiranje javnosti: Civilni nadzor pripomore k obveščanju javnosti o poteku in rezultatih projektov, kar povečuje zaupanje v javne institucije in procese.
Civilni nadzor torej igra pomembno vlogo pri zagotavljanju, da so državni investicijski projekti izvedeni etično, učinkovito in v skladu z interesi javnosti. Pri tem je pomembno, da so predstavniki civilne družbe, ki sodelujejo v okviru civilnega nadzora, izbrani na podlagi svojih strokovnih kompetenc, referenc in izkušenj, da za svoje delo prejmejo ustrezno nadomestilo in da pri svojem delovanju zasledujejo javno korist projekta.
Pred ustanovitvijo civilnega nadzora morajo biti zagotovljeni vsi pogoji za njegovo učinkovito delovanje. Treba se je izogibati potencialnim konfliktom interesov ali denimo položaju, ko so zahtevane informacije o projektu, ki pa jih izvajalec zaradi zakonskih omejitev ne sme posredovati.
Primeri uvedbe civilnega nadzora na velikem infrastrukturnem projektu
V Sloveniji je bil civilni nadzor uveden na projektu izgradnje drugega tira železniške proge Divača–Koper z ustanovitvijo Projektnega sveta za civilni nadzor nad izvajanjem projekta, katerega namen je zagotoviti seznanitev strokovne in druge zainteresirane javnosti s potekom projekta ter okrepiti zaupanje javnosti v zakonito, ekonomično in transparentno izvedbo projekta.
Civilni nadzor za projekt Drugi tir je bil ustanovljen v fazi investicijske konkretizacije projekta, pri čemer je bilo treba zagotoviti transparentnost in zaupanje javnosti v izvedbo projekta. Vlada Republike Slovenije je Projektni svet za civilni nadzor nad izvajanjem projekta drugega tira železniške proge Divača–Koper ustanovila 10. maja 2018, po sprejetju Zakona o izgradnji, upravljanju in gospodarjenju z drugim tirom železniške proge Divača–Koper (maj 2017) ter pred dokončanjem Investicijskega programa za novo železniško progo Divača–Koper (januar 2019). Člane civilne družbe je v projektni svet za civilni nadzor izbrala medresorska strokovna komisija, sestavljena iz predstavnikov Komisije za preprečevanje korupcije, Ministrstva za finance in Ministrstva za infrastrukturo. Projektni svet bo deloval do zaključka izgradnje drugega tira.
Vlada projektni svet obvešča o podatkih in posreduje dokumentacijo, ki se nanaša na izvajanje projekta. Po obravnavi oblikujejo mnenja in stališča ter z njimi seznanijo vlado, dvakrat letno pa za vlado pripravijo še mnenje o izvajanju projekta.
Organ civilnega nadzora (v obliki projektnega sveta) ima posvetovalno vlogo in ne pomeni nadzora v formalnem smislu, kot ga ima denimo nadzorni svet, pri katerem imajo nadzorniki jasno določene pristojnosti odločanja, s tem pa tudi jasno določene odgovornosti. Namen civilnega nadzora je sodelovanje strokovne javnosti (civilne družbe) pri projektu, seznanjanje s potekom projekta ter krepitev zaupanja javnosti v transparentno izvedbo projekta. Tako mora imeti projektni svet (ali drug organ civilnega nadzora) lastno avtonomijo glede delovanja in obravnavanja gradiv, v katero država ali investitor ne smeta posegati.
Tovrstni primeri kažejo, da lahko civilni nadzor prispeva k večji transparentnosti, zmanjšanju tveganj in povečanju zaupanja javnosti v velike infrastrukturne projekte.
Civilni nadzor projekta JEK2
Projekt JEK2 je eden največjih strateških infrastrukturnih projektov Republike Slovenije. Za ustrezno umestitev vzpostavitve civilnega nadzora je potrebno razumeti postopek investicije v jedrsko elektrarno, ki je kompleksen in vključuje več faz:
- Faza 1 – Priprava in strateško odločanje (razprava o nacionalni energetski strategiji, sodelovanje s pristojnimi ministrstvi, priprava podlag za ustrezno umestitev in argumentacijo za izgradnjo, predlog pobude za sprejetje DPN, referendum, posebni zakon za JEK2, ustanovitev posebnega namenskega podjetja – ti. SPV – Special Purpose Vehicle);
- Faza 2 – Prostorsko umeščanje (postopek pridobivanja DPN, odločitev o finančni konstrukciji in poslovnem modelu, strokovni dialog s potencialnimi dobavitelji in izbor dobavitelja, vzpostavitev projektne organizacije JEK2);
- Faza 3 – Priprave na gradnjo (jedrsko licenciranje in pridobitev gradbenega dovoljenja, pripravljalna dela, pogajanja z dobavitelji, odločanje o investiciji s strani pristojnih organov, sklenitev pogodbe z glavnim dobaviteljem, naročanje glavnih komponent JEK2);
- Faza 4 – Gradnja (gradnja JEK2, usposabljanje osebja, transport opreme na lokacijo, objekti na gradbišču, logistika gradnje, pomožni skladiščni/gradbiščni objekti, infrastrukturne ureditve ipd.);
- Faza 5 – Obratovanje (prejem in vlaganje prvega jedrskega goriva, poskusno obratovanje, komercialno obratovanje).
Po mnenju družbe GEN energija je uvedba civilnega nadzora projekta JEK2 smiselna po sprejetju posebnega zakona in ustanovitvi namenskega podjetja. Ob tem je treba upoštevati, da bodo ključne odločitve glede financiranja projekta (porabe javnih sredstev, sofinanciranja, poroštev države ipd.) sprejete v okviru Faze 2, ki se zaključi s končno investicijsko odločitvijo (ti. FID – Final Investment Decision), predvidoma leta 2028. Šele za tem sledi gradnja in sama izvedba projekta, ki mora vključevati tudi civilni nadzor. Po mnenju družbe GEN energija je torej civilni nadzor smiselno uvesti v obdobju Faze 2 (v času priprav na gradnjo in pred njenim začetkom). Med gradnjo je namreč pomembno spremljati, ali se dela izvajajo v skladu s predpisi, načrti in varnostnimi standardi. S tem lahko civilni nadzor prispeva k zmanjšanju tveganj in preprečevanju morebitnih nepravilnosti v času gradnje.
Ne glede na predvideno uvedbo civilnega nadzora v kasnejših fazah projekta pa v družbi GEN energija načela transparentnosti, strokovnosti in odgovornosti upoštevamo v celotnem obdobju trajanja projekta. Zato že v Fazi 1 z okrepljenim informiranjem in osveščanjem predstavljamo javnosti strokovne študije in poročila, ki so podlaga za odločevanje o projektu in jih objavljamo tudi na spletni strani www.jek2.si v sklopu rubrike Obveščanje.
V družbi GEN energija smo tako ves čas odprti za pobude civilne družbe glede načina delovanja mehanizma civilnega nadzora ob izvajanju projekta JEK2 in se na njih tudi redno odzivamo.
Ostali mehanizmi nadzora nad projektom JEK2
Čeprav menimo, da je uvedba civilnega nadzora projekta JEK2 smiselna po sprejetju posebnega zakona in v času ustanovitve namenskega podjetja, je družba GEN energija kot razvijalec investicije in družba v izključno državni lasti izpostavljena različnim mehanizmom nadzora vse od začetka projekta JEK2. Nadzor nad projektom vseskozi poteka preko vzpostavljenih mehanizmov, in sicer Nadzornega sveta družbe GEN energija d.o.o., SDH d.d. in Računskega sodišča RS. Poslovodstvo družbo vodi skladno z veljavno zakonodajo in drugimi veljavnimi predpisi, z Aktom o ustanovitvi družbe z omejeno odgovornostjo GEN energija d.o.o., Kodeksom SDH ter Priporočili in pričakovanji Slovenskega državnega holdinga.
Če bodo v financiranje projekta vključeni tudi drugi investitorji (npr. gospodarske družbe), bo nadzor nad uspešnostjo projekta tudi v interesu drugih vlagateljev, kar je še dodatno zagotovilo za zakonito, uspešno in učinkovito izvedbo projekta.
Slovenska podjetja imajo obsežne izkušnje z izvajanjem različnih vrst projektov, ki presegajo zgolj infrastrukturne projekte. Mednje sodijo kompleksni razvojni projekti v industriji, energetiki, informacijsko-komunikacijskih tehnologijah ter raziskovalno-razvojni projekti, ki vključujejo dolgotrajne procese načrtovanja, izvedbe in nadzora. Ti projekti pogosto vključujejo več deležnikov, zahtevajo prilagajanje hitro spreminjajoči se tehnologiji in zakonodaji ter vključujejo visoko stopnjo inovacij, kar je primerljivo s kompleksnostjo in dolgotrajnostjo projekta JEK2 in zato zahteva natančno načrtovanje, upravljanje z viri ter neprestano prilagajanje novim izzivom, podobno kot pri gradnji jedrske elektrarne.
Dolgotrajnost takšnih projektov zahteva vztrajnost in doslednost pri izvajanju, medtem ko je zaradi njihove kompleksnosti potrebno sodelovanje različnih strokovnjakov in sektorjev, kar zagotavlja sinergije, ki so nujne tudi pri projektu JEK2. Slovenska podjetja so se že večkrat izkazala z zmožnostjo upravljanja takšnih projektov, kar jih naredi idealnega partnerja pri tako zahtevni nalogi, kot je sodelovanje pri civilnem nadzoru projekta JEK2.
V GEN energiji podpiramo neodvisen civilni nadzor projekta JEK2, ki bo podpiral uspešno izvedbo ter zagotovil preglednost in odgovornost vseh deležnikov projekta. Pri tem se zgledujemo po konceptu, uveljavljenem pri projektu Drugi tir Divača-Koper. Naloga organa civilnega nadzora je tako podajati stališča in mnenja predstavnikov civilne družbe glede izvajanja projekta. Ne more pa sprejemati zavezujočih odločitev, ki bi lahko vplivale ali posegale v delovanje odločevalcev. Projekt in formalne odločitev ostajajo v pristojnosti države in investitorja.
Z vzpostavitvijo posebnega podjetja, ki bo vodilo investicijo in gradnjo JEK2, je smiselna vzpostavitev kompetentnega civilnega nadzora. Za vzpostavitev posebnega projektnega podjetja »JEK2 d.o.o.« bo potreben poseben zakon (lex specialis), ki naj definira tudi vse podrobnosti, vezane na vzpostavitev ustreznega civilnega nadzora. Civilni nadzor mora vključevati strokovnjake s področja jedrske varnosti, lokalnih skupnosti, nevladnih organizacij in drugih deležnikov. S tem omogočimo, da se vse pomembne informacije o varnosti, finančnem poslovanju, okoljskih vplivih in drugih ključnih vidikih obravnavajo strokovno in transparentno. Na ta način bomo ustvarili okolje, ki spodbuja zaupanje in podporo širše javnosti pri razvoju in izvedbi projekta JEK2.