Študija prevoza komponent za projekt JEK2
V spodnjem prispevku objavljamo povzetek študije Prevoz komponent za projekt JEK2. Na dnu strani je na voljo povezava do celotnega dokumenta.
Namen študije izvedljivosti transporta težkih komponent je preveriti izvedljivost prevoza različne opreme JEK2 iz različnih smeri na območje ob JEK2 in v predhodni fazi določiti optimalne pogoje, ki bi omogočili transport največje in/ali najtežje komponente na celotni poti.
Težki (ali izredni) prevoz lahko kratko opredelimo kot vsak prevoz z vozilom ali skupino vozil, ki sam ali skupaj z nedeljivim tovorom presega skupno težo, osne obremenitve ali dimenzije (širino, dolžino, višino), ki jih dovoljujejo predpisi.
Reaktorji, ki so bili obravnavani v tej študiji:
- AP1000 (Westinghouse),
- EPR1200 (EDF),
- APR1000 (KHNP) in
- HPR1000 (CGNP).
Določanje najbolj kritičnih komponent
Grobe dimenzije in mase vseh kritičnih komponent za JEK2 so bile prejete od štirih različnih dobaviteljev. V študiji izvedljivosti prevoza je upoštevanih približno 13 različnih vrst kritičnih težkih komponent. Po ocenah pa bo proti Krškem izvedenih skupno več kot 30 izredno zahtevnih cestnih in železniških težkih prevozov. V primeru, da bodo komponente JEK2 dostavljene na gradbišče v čim bolj sestavljeni obliki, obstajajo številni pozitivni učinki.
Z upoštevanjem najbolj kritične komponente med vsemi ponudniki (uparjalnik AP1000), prevoz presega skupno dovoljeno maso za prevoz po javnih cestah v Republiki Sloveniji za najmanj 25-krat in presega 1100 ton. Prevoz 695 ton tovora v transportni sestavi »Labodji vrat« najverjetneje predstavlja absolutni svetovni rekord na javni cestni infrastrukturi v svoji kategoriji.
Možne različice transporta
-
Letalski prevoz
Glede na trenutno stopnjo razvoja prevoz velikih tovorov po zraku še ni mogoč. Kljub temu je treba upoštevati prihodnji razvoj na tem področju.
-
Prevoz po reki
Čeprav Krško leži v bližini reke Save, nima neposredne povezave in možnosti uporabe te vrste prevoza. Kljub temu je treba rečni promet obravnavati kot obliko prevoza, ki je lahko najbolj optimalna v vmesni fazi. Veliki tovori se v Evropi pogosto prevažajo po rekah, ker cestna in železniška omrežja takšnega prevoza ne omogočajo. Tehnične možnosti rečnih plovil omogočajo, da se predvidi rečni promet za prevoz glavnih delov.
Možno je, da se bo rečni promet uporabljal tudi v kombiniranem prevozu nekaterih delov manj težke opreme za JEK2, zlasti v povezavi z oskrbo iz tovarn, povezanih z nekaterimi severnoevropskimi plovnimi potmi.
Velika pomanjkljivost rečnih pristanišč je, da nimajo ustreznega cestnega in železniškega omrežja za transport težkih komponent do cilja v Krškem. Avstrija, Slovaška in Madžarska praviloma ne izdajajo dovoljenj za cestni prevoz za velike in težke prevoze v tranzitu. Tako lahko izključimo možnost transporta najbolj kritičnih težkih komponent iz avstrijskih pristanišč na Donavi (Linz in Dunaj) in prevoza iz Bratislave ali Budimpešte.
-
Prevoz po morju
Glede na dimenzije in mase posameznih glavnih delov opreme za JEK2 se bo pomorski promet zagotovo uporabljal kot vmesna faza multimodalnega prevoza. Ob pomanjkanju obalnih žerjavov v severnojadranskih pristaniščih, tudi v Luki Koper, je najbolj smiselna rešitev uporaba plovil z lastnimi dvigali ali RO-RO (roll on – roll off) ladij. Uporaba tipa morskih plovil se lahko določi že v predhodnem postopku, s čimer se izognemo različnim težavam pri pretovarjanju. Pomorski promet se lahko z vidika nosilnosti uporablja kot vmesni način multimodalnega prevoza za vse glavne dele opreme.
-
Železniški prevoz
Prevoz po železnici se lahko izvaja v odvisnosti od dimenzij, mase in lastnosti tovora. Nekatere velike komponente so že izdelane za železniški promet, zato se ta vrsta prevoza lahko uporablja. Tako so na primer močnostni transformatorji za evropski trg skoraj izključno zasnovani za železniški prevoz. Omejitev za železniški promet predstavlja prosti profil, pri katerem se upoštevajo dolžina, širina in višina sestave železniške kompozicije ter dovoljene osne obremenitve. Večine velikih komponent, ki so predstavljene v tej študiji, ni mogoče prevažati po železnici.
-
Cestni prevoz
Med pripravo študije izvedljivosti se je najprej uporabila metoda “prostega profila”. Preverjena je bila izvedljivost prevoza posameznih transportnih sestavov po možnih cestnih povezavah do JEK2.
Najbolj primerna kopenska prometna pot so lokacije JEK2 je v študiji definirana možnost C, in sicer transportna pot Koper–Ljubljana–Celje–Krško. Omogoča najboljšo rešitev za transport najbolj kritične komponente, uparjalnika AP1000, z logistično-tehničnega, ekonomskega, varnostnega in časovnega vidika. S primerno usposobitvijo za sprejem tovora lahko zagotovi varen transport tudi za vse druge kritične komponente ter hkrati omogoči trajno rešitev za potrebe vzdrževanja in menjav kritičnih komponent v času obratovanja JEK2.
Transportno pot bo treba nadgraditi in rekonstruirati. V študiji je na 274 km dolgi poti do lokacije JEK2 opredeljenih 107 kritičnih odsekov. Preverjen je bil prosti profil, pri čemer je ugotovljenih 12 kritičnih višinskih ovir, ki jih ni mogoče bolj ali manj enostavno obiti.
Transportna pot (možnost C) lahko verjetno omogoči vse izredne prevoze, skoraj brez vožnje po avtocestah. Poleg očitnih prednosti pri nadgradnji in uporabi za varno dobavo kritičnih težkih komponent bo bistveno izboljšana glavna, regionalna in lokalna javna cestna infrastruktura služila tudi za njeno trajno uporabo po zaključku gradnje JEK2.
Pri močnostnih transformatorjih je prevoz po železnici nedvomno najboljša rešitev, ki zagotavlja preverjeno, najvarnejšo, najbolj ekonomično in najhitrejšo dostavo vseh težkih močnostnih transformatorjev v JEK2. Preprosto dejstvo je, da se transformatorji, ki tehtajo nad 100 ton in prihajajo v ali iz Slovenije, skoraj brez izjeme prevažajo po železnici. Prevažajo se na preizkušenih, razpoložljivih železniških vagonih, ki so v celoti skladni z obstoječim srednjeevropskim in slovenskim profilom železnice. Posebno pozornost je treba nameniti obveščanju dobaviteljev v zvezi z obveznimi zahtevami za načrtovanje močnostnih transformatorjev. Železniški prevoz transformatorjev pomembno prispeva tudi k razbremenitvi prometa na cestni poti za izredne prevoze.
Video: predlagana pot transporta težkih komponent
Izvedba projekta transporta težkih komponent
Delo na razvoju rešitev za prevoz kritičnih komponent za JEK2 znotraj Republike Slovenije mora biti izvedeno na najvišji strokovni ravni, v krogu dokazanih strokovnjakov. Podatke, ki jih imamo, in nove inovativne rešitve, ki jih razvijamo, je treba skrbno upravljati in varovati.
Vse dejavnosti na področju prometnega inženiringa so neločljivo povezane in morajo nujno vključevati:
- pripravo podrobnih in celovitih transportnih študij,
- uporabo tehnološko najnaprednejših prevoznih sredstev, vključno z načrtovanjem in izdelavo novih, ki bodo prilagojeni slovenski zakonodaji in geografskim posebnostim,
- nadzor nad nadgradnjo in rekonstrukcijo cestne infrastrukture,
- spremljanje veljavne zakonodaje.
Te dejavnosti bodo zagotovile, da bo vsako posamezno dovoljenje za izredni prevoz pridobljeno čim bolj ekonomično in pravočasno, ter omogočile varen in učinkovit prevoz vseh kritičnih težkih komponent do lokacije JEK2.
Tako bo celoten projekt JEK2 lahko ohranil pozitivno javno mnenje in družbeno sprejemljivost kljub močnim infrastrukturnim pripravljalnim posegom in predvidoma tudi v javnosti odmevnimi izrednimi prevozi, ki se bodo izvajali izven skrbno vodenega in varovanega gradbišča JEK2.
Zaključek
Ob upoštevanju dejstev, predstavljenih v študiji izvedljivosti, lahko prevoz kritičnih, težkih komponent za JEK2, izvedemo varno in učinkovito, z načrtovanjem in zagotovitvijo najsodobnejše transportne opreme, pripravljeno transportno potjo ter pravilnim upoštevanjem zakonodaje in strokovnih standardov.
Predstavljene rešitve bodo omogočile najvarnejši možen prevoz kritičnih komponent, hkrati pa bodo zaščitile prometno infrastrukturo in zagotovile varnost vseh udeležencev v prometu.